Wersja mobilna     +   Dodaj wydarzenie    Dodaj aktualność    Dodaj galerię    Zgłoś temat    Dodaj ogłoszenie    Dodaj ofertę  

Przeczytaj:
Akt oskarżenia przeciwko Grzegorzowi B. z Głuchowa
Uroczyste zakończenie inwestycji
Pożar domu w Dąbrówkach
Pożar został szybko opanowany
home > Start > Aktualności > Black Friday coraz bliżej. Czyli na co powinni uważać konsumenci?
Rozmiar tekstu:
AAA
RZESZÓW
2024.11.14 09:12 | aktualizacja: 2024.11.14 09:13

Black Friday coraz bliżej. Czyli na co powinni uważać konsumenci?

Placówki handlu detalicznego oraz lokale gastronomiczne na Podkarpaciu - to m.in. te podmioty były kontrolowane przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Rzeszowie. Od początku roku inspektorzy wykryli nieprawidłowości w 183 placówkach na 224 skontrolowanych (81%). W 128 przypadkach wydano decyzje o nałożeniu kar pieniężnych na łączną kwotę ponad 200 tysięcy złotych.
Black Friday coraz bliżej. Czyli na co powinni uważać konsumenci?
Black Friday coraz bliżej. Czyli na co powinni uważać konsumenci?

Realizując ustawowy obowiązek ochrony interesów konsumentów Inspekcja Handlowa w Rzeszowie do 31 października 2024 r., na terenie całego województwa podkarpackiego przeprowadziła kontrole, których celem było sprawdzenie przestrzegania przepisów ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług oraz rozporządzenia w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług. Kontrolą objęto 22 931 produktów żywnościowych i nieżywnościowych. Zastrzeżenia wniesiono ogółem do 6 601 towarów (29 %).

Inspektorzy sprawdzali prawidłowość przekazywania przez przedsiębiorców informacji o cenach w tym: uwidacznianie cen i cen jednostkowych produktów w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości i umożliwiający ich porównanie, a także czy informacje o cenach są umieszczone w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla klienta. Inspekcja Handlowa sprawdzała, czy przedsiębiorca ogłaszający promocję towaru, obok informacji o obniżonej cenie dodaje też informację o najniższej cenie tego towaru, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji.

Na co powinni zwracać uwagę klienci podczas zakupów?

Najczęstsze uchybienia w kontrolowanych placówkach polegały na nieuwidocznieniu cen jednostkowych produktów, niekiedy nawet na całkowitym braku informacji o cenie. Zdarzały się przypadki błędnie wyliczonych cen jednostkowych produktów lub nieprawidłowych oznaczeń cenowych. Część kar pieniężnych została nałożona ze względu na brak informacji o najniższej cenie z ostatnich 30 dni przed ogłoszeniem promocji, natomiast w placówkach gastronomicznych - za brak informacji o gramaturze produktu. Inspekcja Handlowa sprawdzała też zgodności cen uwidocznionych w miejscu sprzedaży detalicznej z cenami zakodowanymi w kasach fiskalnych. Zdarzały się przypadki uwidocznienia przy produktach cen wyższych niż zakodowane czy sprzedaż towarów według wagi brutto, a tym samym zawyżanie należności. W placówkach gastronomicznych stwierdzono niezgodność pomiędzy deklarowaną a faktycznie wydaną konsumentowi gramaturą dania, a także przypadki podmiany asortymentu tj. podawania klientowi (bez jego wiedzy) produktu innego niż w menu.

- Przeprowadzone kontrole pokazują, że nie brakuje sytuacji, w których konsumenci w momencie dokonywania wyboru produktu pozbawieni są informacji o cenie lub cenie jednostkowej, a także są wprowadzani w błąd poprzez uwidacznianie przy towarach niewłaściwych cen lub cen jednostkowych odnoszących się do innych towarów. Tym samym konsumenci pozbawieni są prawa do rzetelnej informacji, co utrudnia im podjęcie świadomej decyzji dotyczącej zakupu - mówi Jakub Czarnota Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Rzeszowie.

Liczba wykrytych nieprawidłowości uzasadnia potrzebę prowadzenia działań kontrolnych i prewencyjnych w przyszłym roku. Warto zaznaczyć, że wszyscy kontrolowani przedsiębiorcy w wyniku kontroli podjęli dobrowolne działania naprawcze i usunęli stwierdzone nieprawidłowości.

Inspekcja Handlowa chroni interesy i prawa konsumentów nie tylko poprzez działania kontrolne, ale również podejmując postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, organizując i prowadząc stałe sądy polubowne, a także prowadząc poradnictwo konsumenckie.

Materiał Prasowy
REKLAMA
Oceń:
0 głosów
Black Friday coraz bliżej. Czyli na co powinni uważać konsumenci?, 0 out of 5 based on 0 ratings
Materiał Prasowy dodany
 
Odsłon: 539
Dodaj zdjęcie

Waszym zdaniem (1)

Podaj login i hasło:
Login:
Hasło:
Skomentuj na forum:
Zarejestruj się
Jesteś już zarejestrowany na lancut.gada.pl? Zaloguj się
Imie lub nazwa:
Treść komentarza:
Przepisz niebieski tekst z obrazka wyżej:
Na forum istnieje możliwość oceny wypowiedzi, można oddawać głosy pozytywne jak i negatywne.
Ostatnio dodane komentarze
tupolef   murzyński piątek
2 godziny temu
brak ocen
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu lancut.gada.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
REKLAMA

Najpopularniejsze

Ostatnie komentarze

REKLAMA
 
telRedakcja telefon

795 977 761

alarmSkrzynka alarmowa

alert@lancut.gada.pl

emailRedakcja e-mail

redakcja@lancut.gada.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone lancut.gada.pl Projekt graficzny CePixel wykonanie eball
Mapa strony | Zapytania Google
x